Monday, April 19, 2010

Inikah hidup??

Masa-masa lalu selalu berada dalam fikiran..mengapa susah sangat nak dilupakan?? Biar pahit pun masih selalu kita ingat...dan bila mengenang kembali masa-masa itu,sering kali hati merasa sakit. Kita berfikir dan berkata 
kenapa semua itu harus berlaku dulu...kenapa dan kenapa...kita memang takkan dapat melupakan apa yang pernah berlaku dalam hidup lalu apatah lagi kalau yang pernah berlaku itu adalah hal yang pernah membuatkan kita merasa sangat bahagia walaupun akhirnya membuatkan kita merasa putus asa. Kenapa masih perlu mengenang kisah lalu bersama bekas kekasih walaupun kita tahu perpisahan yang berlaku suatu ketika dahulu disebabkan oleh hal yang memang takkan dapat dielakkan..?? 

Semua bergantung kepada diri sendiri. Nak mengenang kembali hal-hal dulu,itu terserah.. sampai sekarang aku masih lagi ingat pesanan seseorang kepadaku. Mengingati hal-hal lama tak ubah seperti memegang sebuah gelas kaca. Makin lama dipegang,kita akan merasa penat. Kenapa masih terus memegang gelas itu jika merasa penat?  Dan kenapa kita harus mengingati hal lama kalau hal-hal itu hanya membuatkan hati kita sakit..?? Kenapa tidak hanya lepaskan dan berikan diri ruang untuk bernafas dan memulakan hidup yang baru..? Bukan kah lebih baik jika semua yang lama itu kita ketepikan dan mulakan langkah baru dalam hidup dan membaiki kelemahan diri.

Secara jujur aku sangat merindukan masa lalu tetapi apakan daya. Aku takkan dapat apa-apa pun tapi yang pasti hatiku akan sakit. Kenapa harus aku pilih sakit jika aku masih ada pilihan lain yang mungkin lebih bagus untuk aku dan orang sekeliling aku..? Ya! Aku pilih untuk teruskan ke hadapan. Aku pilih untuk bersama dengan orang yang benar-benar menghargai aku. Orang yang dapat mempertahankan aku daripada semua termasuk keluarganya sendiri. Aku memang perlukan seseorang yang boleh melindungi aku.

No comments:

Post a Comment